{ "fzfinal": { "special": { "id": 3, "header": "Nagroda Specjalna", "title": "Leon Lewandowski. Skrzypek znad Prosny", "shortTitle": "Leon Lewandowski, Mateusz Raszewski, Marcin Małecki, Piotr Rogaliński, Zenon Kucharski, Jan Kucharski", "lead": "Fundacja Dorzecze Prosny i Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona", "image": "//static.prsa.pl/images/ff9b0acb-7e57-400a-80b0-a74ccade3ae8.jpg?format=500", "content": "
Leon Lewandowski (ur. 1926) jest jednym z ostatnich żyjących skrzypków w rejonie Dorzecza Prosny (Kaliskie). Płyta jest próbą dokumentacji jego bogatego, archaicznego repertuaru i technik wykonawczych, zawartych w typowych dla regionu kaliskiego m.in. oberkach, owijakach, polkach i okrągłych. W większości nagrań użyte są także dwustrunowe basy kaliskie. Jako sekcja Lewandowskiemu towarzyszą jego uczniowie, w tym Mateusz Raszewski, będący autorem większości nagrań zamieszczonych na albumie. Można również usłyszeć skład, z którym skrzypek grywał w latach 1950-1970 na weselach.
" }, "podium": [ { "id": 0, "header": "Miejsce I", "title": "Drzewie nuty orawskie", "shortTitle": "Różni wykonawcy", "lead": "Instytut Sztuki PAN", "image": "//static.prsa.pl/images/3801d42b-86db-4925-a0d3-a7fb1c496129.jpg?format=500", "content": "Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki Górnej Orawy ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN. Na płycie znalazły się nagrania terenowe wykonane w latach 1952-53 przez Ekipę Krakowską Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego we wsiach Piekielnik i Lipnica Wielka, gdzie zarejestrowano również materiał z Lipnicy Małej oraz Zubrzycy Górnej i Dolnej. Wykonawcy to zarówno osoby urodzone pod koniec XIX wieku, jak i młodsze pokolenie muzykantów i śpiewaków – ówczesnych dwudziesto-, trzydziestolatków. Album zawiera przede wszystkim melodie typowo orawskie, ale też łączące cechy orawskie i podhalańskie.
" }, { "id": 1, "header": "Miejsce II", "title": "Najstarsi skrzypkowie regionu opoczyńskiego 2019", "shortTitle": "Piotr Rudzki, Władysław Kosylak, Stanisław Wolski, Tadeusz Moczarski i inni (Joanna Strelnik, Stanisław Strelnik, Bolesław Mocarski)", "lead": "Gmina Opoczno", "image": "//static.prsa.pl/images/f2824e6c-35b4-400d-88d3-c18b127bf23b.jpg?format=500", "content": "Tradycyjna muzyka regionu opoczyńskiego w wykonaniu najstarszych i wciąż czynnych muzykantów z tych okolic. Skrzypkowie, którzy wzięli udział w nagraniach mieli wówczas od 86 do 91 lat. Album jest próbą uchwycenia ich repertuaru, składającego się przede wszystkim z typowych opoczyńskich oberków i polek. Znalazły się na nim zarówno nagrania solowe, jak i z sekcją (bębenkiem obręczowym i basami) oraz z harmonią.
" }, { "id": 2, "header": "Miejsce III", "title": "Festiwal Muzyki Tradycyjnej NA ROZSTAJNYCH DROGACH", "shortTitle": "Różni wykonawcy", "lead": "Wydawnictwo Stara Droga", "image": "//static.prsa.pl/images/8cc6d687-88b7-4872-a3bd-d96485474e3f.jpg?format=500", "content": "Album stanowi przekrój wybranych wykonawców biorących udział w festiwalu „Na Rozstajnych Drogach” w latach 2011-2019. Na płycie znajdują się nagrania wiejskich muzykantów, śpiewaków i śpiewaczek z Roztocza Zachodniego (m.in. Stanisława Głaza, Janiny Chmiel, Bronisława Bidy, Stanisława Fijałkowskiego) oraz gości Festiwalu – muzyków tradycyjnych młodego pokolenia, jak i artystów inspirujących się tradycją. Wszystkie nagrania zrealizowano podczas festiwalowych warsztatów, koncertów i potańcówek. Wydawnictwo bogato zilustrowano fotografiami dokumentującymi Festiwal i oddającymi jego klimat.
" } ], "distinction": { "id": 4, "header": "Wyróżnienie", "title": "Stanisława Galica Górkiewicz. Nuty serdecne", "shortTitle": "Stanisława Galica Górkiewicz – prym, Bartłomiej Koszarek – I sekund, Łukasz Babiarz – II sekund, Andrzej Pietras – basy, grupa śpiewacza „Wiyrchowianie”", "lead": "Bukowiańskie Centrum Kultury „Dom Ludowy”", "image": "//static.prsa.pl/images/7018c6cb-504b-41f8-8024-a5613c25c8c9.jpg?format=500", "content": "Tradycyjna muzyka Skalnego Podhala w stylu charakterystycznym dla Bukowiny Tatrzańskiej (tzw. styl bukowiański). Uznana prymistka Stanisława Galica-Górkiewicz to ostatnia uczennica słynnej Bronisławy Koniecznej „Dziadońki” i wierna kontynuatorka jej stylu. Na płytę składają się nuty ozwodne, sabałowe, krzesane, równe-janosikowe, zbójnickie oraz wierchowe w wykonaniu dziewcząt z zespołu „Wiyrchowianie” z Bukowiny Tatrzańskiej. Niewątpliwą ciekawostką są archiwalne nagrania z lat 70., na których bukowiańska prymistka gra wraz ze Stanisławem Bafią (sekund) i Stanisławem Budzyńskim-Terescorzem (basy) oraz w duecie ze słynnym prymistą Eugeniuszem Wilczkiem.
" } }, "ffrfinal": { "firstPlace": { "id": 2, "header": "Miejsce I", "title": "Uwodzenie", "shortTitle": "Kapela ze wsi Warszawa", "lead": "", "image": "//static.prsa.pl/f95fa0b4-7885-4047-89ad-d922c9111c43.file", "content": "Rzeka ze swoimi dopływami jest jak część krwioobiegu, to wytchnienie współczesnego miasta. Chcieliśmy to uchwycić w muzyce - mówi o inspiracjach skrzypaczka i wokalistka zespołu Sylwia Świątkowska - z drugiej strony Wisła była dawniej ważniejszym kanałem komunikacji. Flisackie tratwy zapewniały Mazowszu kontakt z całą Polską i światem, przynosiły tchnienie wolności, nowoczesności i niezależności, tworząc w rezultacie bogatą i różnorodną mozaikę kulturową”. W tytułowym Uwodzeniu zespół łączy siły ze spławionym w tym celu z Krakowa, poetą i wokalistą Marcinem Świetlickim. Impulsem do powstania płyty było skomponowanie przez kapelę w 2019 roku muzyki do filmu dokumentalnego „Zaginione Urzecze” w reżyserii Adama Rogali i zdjęciami Wiktora Strumiłło. W specjalnej, limitowanej edycji film będzie dołączony do albumu. „Muzyczne wiry i strumienie w które wpadliśmy to dźwięki charakterystycznych dla zespołu akustycznych instrumentów: cymbałów, skrzypiec, fideli, barabanu, kobiecych głosów. I tym razem również pięknie brzmiących i wysmakowanych ręką producenta Mariusza Dziurawca ze Studia As One” - podsumowuje cymbalistka i wokalistka Magda Sobczak.
Kapela ze Wsi Warszawa:
Magdalena Sobczak - Kotnarowska – głos, cymbały
Sylwia Świątkowska – głos, skrzypce, skrzypce oktawowe, fidel płocka, suka biłgorajska
Ewa Wałecka – głos, skrzypce
Miłosz Gawryłkiewicz – trąbka, flugelhorn
Piotr Gliński – baraban, perkusjonalia
Paweł Mazurczak – kontrabas
Maciej Szajkowski – bęben obręczowy, perkusjonalia, udu
Mariusz Dziurawiec – dub master
" }, "secondPlace": { "id": 3, "header": "Miejsce II", "title": "Wiązanka", "shortTitle": "WoWaKin", "lead": "", "image": "//static.prsa.pl/1f0584f1-7aea-472d-8607-6d9d65f87455.file", "content": "Wowakin to muzyczny trójkąt. Paula Kinaszewska Bartłomiej Woźniak i Mateusz Wachowiak uprawiają pełen pasji, improwizacji i zaskakujących pomysłów flirt instrumentalno- wokalny. Chemia między artystami, męsko- damskie przyciąganie zamieniają się w energetyczny dialog między banjolele, skrzypcami a harmonią. Wowakin zabierze was w podróż na wiejskie wesela, potańcówki, szalone potańce podmiejskie pełne spontanicznej, gorącej energii nocnych rozrywek, wiru zabawy i pijanych nocy. A to wszystko przetkane rzewnymi pieśniami o przemijaniu, stracie, tęsknocie za młodością.
Na drugiej płycie wykonują utwory nawiązujące do wiejskiej tradycji tanecznej Radomszczyzny, Mazowsza, Suwalszczyzny, a także rzewne pieśni poruszające serce swoją oryginalną melodyką i poetyckością, filozoficzną mądrością tekstów. Muzyka na tej płycie pochodzi od tradycyjnych muzykantów, którzy przekazali nam ja drogą bezpośrednią, przez spotkanie i wspólne muzykowanie lub przez nagrania archiwalne z bliższej bądź dalszej przeszłości. To m.in.: Piotr Gaca, Czesław Kocemba, Tadeusz Jedynak, Tadeusz Moczarski, Władysław Kosylak, Franciszek Racis, Staniszława Czuper.
" }, "thirdPlace": [ { "id": 0, "header": "Miejsce III", "title": "Prawdziwie Polskie Techno", "shortTitle": "Fanfara Awantura", "lead": "", "image": "//static.prsa.pl/0c221525-4843-4724-88dd-152fe847ca81.file", "content": "Polskie melodie ludowe w rytmach techno, na dodatek zagrane przez orkiestrę dętą!? To „Prawdziwie Polskie Techno” („True Polish Techno")!. Na taką techno-awanturę czekaliśmy! Mózgiem projektu jest Michał Fetler, znany z Jazzbandu Młynarski Masecki i grupy Polmuz, który ze swą orkiestrą stworzył klubowe bomby, równocześnie zachwycające słowiańskim liryzmem i porywające surowym jazzowym sznytem.
Prawdziwie Polskie Techno to zupełnie nowy garnitur orkiestry dętej Fanfara Awantura, kojarzonej dotychczas z estetyką bałkańsko-punkową. Po wielu latach udawania Cyganów, nadszedł czas na swoisty coming-out i objawienie prawdziwie nafutrowanego, techno-polo-futurystycznego oblicza. Tradycyjna, na pozór, orkiestra dęta zaskoczy teraz biegłością w stylach Rave, Psytrance, Progressive, Minimal czy Detroit Techno, choć zagrane z klubową werwą utwory na motywach polki czy walcerka zdradzają, że awanturniczy tech-załoganci obeznani są też zarówno z muzyką Gorana Bregovica, Brandt Brauer Frick, jak i rozwibrowanym tanecznie jazzem gigantów z The Comet Is Coming i Sons Of Kemet.
Projekt Prawdziwie Polskie Techno powstał na specjalne zamówienie Radiowego Centrum Kultury Ludowej w Polskim Radiu. Na potrzeby jubileuszowego koncertu z okazji 25-lecia tej instytucji, Michał Fetler (Jazz Band Młynarski Masecki, Polmuz) skomponował dziewięć autorskich wariacji melodii ludowych południowo-wschodniej Polski. Zestawił w nich stylistykę srogiego techno i muzyki elektronicznej z brzmieniem Orkiestry Reprezentacyjnej Sił Zbrojnych oraz kapeli ludowej z towarzyszeniem ekstatycznych syntezatorów.
" } ] } }